Två tränings pass

Igår (onsdag 140212) så blev det två tränings pass för min del. Vilket jag uppskattade mycket faktiskt. Det var först min ordinarie träning som vanligt varje onsdag. Några timmar senare blev det ett pass till fast dressyr. Jag känner att det är lika viktigt att rida markarbete med bommar som om att rida dressyr. Det är verkligen svårt att komma rätt på bommarna som bara ligger på marken mot att komma rätt på hinder. Men det allra viktigaste är dressyren oavsett vilken gren msn än tävlar i. Just för att det är grunden till all ridning. 
Första tränings passet blev markarbete med Castle Belle. Jag trodde inte att det skulle gå så bra som det gjorde. Mina tankar var att bommar och Belle inte skulle funka. Men det blev faktiskt ovanligt bra i övningarna. Traven var hon jätte fin i. Dock blev hon lite stressad i galoppen. Tillslut blev även det bra. Jag börjar gilla henne mer och mer. 
Andra passet blev ett rent dressyr pass med Rowny Joy. Sist jag red honom så var han ganska arg och sparkade bak ut. Det för att jag kom åt honom och fick han till att jobba ordentligt. Så trodde det skulle bli samma sak igen. Men där tog jag riktigt fel. 
Övningarna vi gjorde var riktigt roliga. Lite svåra innan jag hittade linjerna med Rowny. När jag väl hittade linjerna så var det mer fin lir med att flytta undan skänkeln. Där kom det svåra in i bilden. Det gäller verkligen att flytta precis lagom så att de inte faller ut eller går med bakdelen före. Övningen med skänkelvikning gjorde vi i trappsteg i våda varven i trav. 
Därefter gick var det in på volten och rida förvänd sluta, galoppfattningar och minskning av volten i galoppen. I höger varvet så tyckte Rowny det var jobbigt att minska volten. Så då sparkade han bakut mot mitt spö. Där gjorde jag draget direkt att lägga ifrån mig spöet. 
Så med de övningarna och arbetet som gjordes så blev det bra. Hoppas på att Rowny blir lika fin nästa gång jag rider honom. 

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0