Träning 26/1-2017

Igår så var det äntligen dags för första passet med Dr. Hook. Han var ganska seg under hela passet. Men jag hade överseende med det. Just för att han inte gjort så mycket och inte har så mycket kondition som jag hade önskat. Bara att han gjorde övningarna var ett stort plus. Så när jag hade gjort första övningen 3 gånger med honom så fick han pusta lite och hämta sig. Pausen kom lagom då vi skulle byta varv och pausa innan vi fortsatte med arbetet. Vilket passade honom väldigt bra. Övningen vi fokuserade på igår var ganska svår för både hästar och ryttare.  Men fick ändå Hook eller Håkan som han kallas att vilja söka sig framåt neråt på bettet. Jag kan känna att får jag rida honom ett tag så kommer han få upp fina muskler och bättre kondition. Nästa gång jag rider den här trevliga gossen blir på tisdag vad jag vet i nu läget i alla fall. 
Övningen som vi gjorde började i höger varv med en 10 m volt vid M sen snett igenom mot E. Vid E så skulle det vara en ny volt p 10 m och snett igenom igen mot F. Där vi sedan la en ny volt. Volterna som skulle läggas fick jag dispens på att göra större. För som sagt så har Håkan inte så mycket kondition ännu. På långsidan upp mot M så var det lite självständigt arbete. Så ibland skrittade jag honom för att vila och ibland så försökte jag få honom att trava på. Vilket blev ganska bra.
När vi byte varv till vänster så var det samma sak. Bara det att vi började vid F med en 10 m volt, snett igenom mot E, volt vid E, snett igenom till M och n ny volt 10 m. Även samma sak här så fick vi jobba självständigt. Så då tog jag faktiskt lite galopp på honom. Då jag tänkte att han skulle få bättre framåt bjudning i volterna. Vilket han även fick tills han blev trött.


Ser fram emot att få ha Dr. Hook i min vård och hur framtiden med oss som ekipage kan bli på en nivå som passar oss båda.





Vara vikarierande lärare

Att vara vikarierande lärare är inte alltid en dans på rosor som många verkar tro idag. Men tro mig det kan verka lätt till en början och sedan blir det bara svårare och svårare ju längre tiden går. Just för att det finns flera olika delar som måste passa för både elverna och för dig som lärare. Jag har lite fördelar som jag tar upp senare. Som vikarierande lärare så ska man aldrig ta lätt på uppgiften. För gör man det så blir det bara sju resor värre.
Jag ska lista lite punkter som jag tycker är viktiga att känna till om man ska in i klasser och vikariera samt förklara hur jag tänkt kring dem. Det finns inte så många bra vikarier och därför är det extra viktigt att veta hur man ska förhålla sig till klasserna och eleverna som individer. Detta gäller inte bara skol klasserna 1-9. Det gäller även när man är på förskolor, fritids och förskoleklasser. 
1. Tänk på hur du klär dig
Som vikarie är det viktigt att tänka på vad man har för kläder på sig. Jag menar man kan inte alltid ha de kläderna man brukar ha om man ska hålla lektioner för någon. Exempelvis så har jag en tröja där det står "Varje dag födda en ny lärare, Använd kondom". Den tröjan är högst opassande att ha på sig när man ska in i en klass och håla lektion.
2. Hur du uppför dig
När man är hemma så uppför man sig kanske inte som man gör på jobbet. Man kanske tramsar mer hemma och beter sig annorlunda. När man är i en klass så måste man uppföra sig som en vuxen. Det funkar inte om man beter sig som ett barn när man ska undervisa.
3. Vilken klass är det jag ska ha? 1-9?
Hur man undervisar spelar stor roll då man får anpassa sitt sätt efter vilken årskurs man har. Har jag exempelvis en årskurs 9 så får man göra det lite mer avancerat än om av skulle ha en årskurs 3. För det handlar mycket om hur man går igenom saker med eleverna.
4. Språket
Språket du använder som vikarie är väldigt viktigt att tänka på. Du kan inte säga till eleverna det du verkligen tänker. Som om de skulle prata för mycket på lektionen så får du inte be dem ordagrant att hålla käften. Utan du får i stället be dem att vara tystare och om de ska prata så får de använda små bokstäver. Sen är det även viktigt att tänka på att inte svära när man står och håller lektioner.
5. Förberedd
Tänk också på att det är viktigt att du som lärare är förberedd på det du ska prata om på lektionerna. Så jag rekommenderar att man är på plats i god tid så man hinner läsa igenom det man ska prata om på dagens lektioner. Det är enligt mig det värsta om någon kommer och inte är förberedd på det materialet och ska hålla lektion.


Häftigt

Eftermiddagens 8-dels final i handboll VM var ju helt outstanding mellan Sverige och Vitryssland. De slog Ungern igår eller i förrgår och får idag storstryk av svenskarna. Det är så häftigt att se hur ett så pass ungt lag kan ge svar på tal. Dock syntes det tydligt när vitryssarna gav upp matchen. Samtidigt så blev svenskarna lite väl säkra på matchen. Just för att de ledde så stort redan i halv tid. Jag kan tycka att det är lite typiskt Sverige att nr de har ett stort övertag så blir de lite bekväma och slår av på tempot och så. 
Fast innan man riktigt såg att de verkligen slog av på tempo så lät dem motståndarna leka 

Få en seg häst att engagera bakbenen mer

Den här veckans träning var riktigt rolig och nyttig för så väl häst som ryttare. sen jag fick ny tränare så har upplägget ändrats en del och blivit till det bättre för min del tycker jag i alla fall. I början av varje pass så får vi rida fram som vi själva vill bara vi följer höger regeln. Tyvärr verkar det som att vissa personer i min grupp inte riktigt har koll på kanske den viktigaste regeln vid ridning. Men jag ska inte gnälla om det i detta inlägget. Träningen som var i måndags var väldigt nyttig för både mig som ryttare och även för hästen. Tillsammans så blev vi ett bra ekipage. Det vi jobbde med var volter på olika platser och övergångar. Vilket jag måste erkänna att jag kan vara dålig på. Även om det var smma rörelse vi jobbade med så blev det ändå olika övningar i olika gångarter.
Övning 1
Vi började med att lägga en 10 m volt vid H sen skritta på framåt för att lägga en ny volt vid M. Därefter följde vi halva långsidan och vände rätt över och gjorde halt på X för att sedan rida fram i skritt igen och byta varv och göra samma sak med volterna där med. I skritten var det ganska enkelt att få hästen att lyssna. Framför allt om hästen är lite seg så är det lätt att få den till att göra halter. Men ändå aningens svårt att få den på bakbenen.
Övning2
I traven så fortsatte vi med volterna på samma sätt som i skritten. Men nu skulle vi rida utan stigbyglar. Vilket för mig var ganska svårt att göra på en häst som har ett litet steg i förhållande till sin kropp. Men i stället för att göra halerna så skulle vi göra övergång till skritt eller en väldigt tydlig halvhalt. Rida små 10 m volter utan stigbyglar i trav är ganska bra just för att då måste man komma ner i sadeln och hålla om hästen. Ju längre tid det gick med den här övningen dessto mer började jag känna hur hästen kom mer på bakbenen. Tillslut så räckte det med att sitta till lite så bara kom övergångarna.
Övning 3
I galoppen så ändrade vi volterna lite. Just för att ingen skulle rida på någon annan. Så i stället för att lägga 4 volter som i traven så blev det i stället bara 2. Som vi gjorde vid C och A. Storleken skulle vara cirka en 15 m volt. Men ville man så fick man öka och minska den beroende på hur svårt man ville göra det för sig. Då började man i höger varvet och fattade galopp på lämpligt ställe. Sen när jag kom till C så la jag en volt galopperade vidare längs halva långsidan vände in och gjorde ett "enkelt byte" över till vänster och la ny volt igen vid A. Efter några gånger i övningen så kände jag att nu var verkligen hästen på bakbenen och följde mig. För att utmana oss som ekipage så gjorde jag övergång från galopp till skritt och sedan en ny fattning. Det kan man kalla för en avstämning på om hästen verkligen är med dig eller inte.
Dett är verkligen något jag kan rekommendera för en ryttare som har en seg häst och vill ha den mer på bakbenen. För oj vad "min" häst hade med sig bakbenen i slutet av passet när jag travade av honom. En sån känsla som infann sig just då var riktigt ljuvlig att få känna av under hela passet. Jag fann verkligen en röd tråd under hela lektionen.
 
Bögensmindes Kodiak
*2009
E: Mon-Ami  U: Bækhøjgårds Kábri  UE: Kawango
 
 
 
 
 

Mycket och göra .....

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg. Har säkert skrivit det förut och jag skriver det i så fall igen. Jag ska försöka att bättr mg med min blogg. Sen mitten av november förra året så har jag varit anställd som timvikarie inom barnomsorgen. Vilket i sin tur innebär att jag har haft mycket och göra då jag har varit runt på både förskola, fritids och skola. Det är faktiskt ganska nyttigt att komma ut och hoppa runt på lite olika ställen. Just för att få en inblick i hur barn och ungdomar får lära sig samma sak på olika vis.

För mig som praktiserat/jobbat på en förskola fram till 30/6-2016 så är det lite roligare att börja få inblick i andra förskolors verksamhet och hur de går tillväga med barnen i olika situationer. Samtidigt så kan jag som är utifrån kanske komma med enstaka förslag om hur man kan göra. Eller berätta erfarenheten jag fick på ett annat ställe.
Men jag är inte bara runt oc jobbar på olika förskolor. Jag är även runt på lite skolor också som lärare. Om jag får välja så skulle jag kunna tänka mig att eventuellt bli lärare i något ämne. Det är så det känns just nu. Men jag ska låta det gå ett tag till så jag kan bli lite varm i kläderna i lärar rollen. 

Jag har absolut inga problem med att stå inför en grupp och prata om olika saker. Det har jag nog faktiskt mycke att tacka ridskolan för som jag jobbade på innan. Just för att där hade jag både teoretiska lektioner och praktiska lektioner. Samt så har jag även hållet kurser i Gröntkort sen typ 2010. Plus att jag är utbildad och diplomerad ungdomsledare. Så har en hel del som jag kan luta mig tillbaka på och dra nytta av.

En sak till som jag kan dela med mig av är att som lärare i de högre klasserna (från 7-9) så måste man som person ha mycket pondus. Med det menar jag att man måste våga säga till eleverna om de gör något som inte är okej. Många elever tror att det är lattjolajban när det kommer vikarier till deras lektioner. Men så är inte fallet. Dock så finns det säkert vikarier som inte har pondus nog att säga till dem.