Resan ner till Prag

Jag har tyvärr inte varit så aktiv på blogg på ett bra tag. Men det beror på jag har haft mycket att göra med både jobb och resa mm. Men nu är jaag tillbaka i Sverige och hoppas på att resten av sommaren ska bli bra.
Förra veckan var jag och Mattias i Tjeckien närmre bestämt Prag. Det var en riktigt fin tas med mycket att se på och shopping. Tanken med resan till prag var att kunna koppla av och verkligen känna sig ledig. Vilket vi även gjorde även om vi var trötta och lite smått irriterade första kvällen när vi kom ner. Men efter mycket om och men så kom i fram till Prag.
Resan ner till Prag hade sin start för mig i Karlskrona. Dagen innan planet skulle gå så åkte jag ner till Sölvesborg för att sammanstråla med Mattias. Irriterande nog så var tåget inställt mellan Karlskrona C och Bergåsa station. Så det var bara att ta bussen till Bergåsa och där stod tåget och väntade på oss. Väl ombord på tåget så lyckades de köra in relativt mycket tid så jag var bara typ 3 minuter sen till Sölvesborg.
Det var inte så mycket mer än att vi hämtade Pompe och sen hade vi det mysigt och kolade på film. Det gällde dock att somna tidigt just för att vi skulle köra tidigt till Bromölla och lämna Pompe, äta frukost och ta oss till tåget.
På måndag morgonen så kom vi iväg i tid och kunde i lugn och ro äta frukost och dricka kaffe. Sen var Mattias pappa så snäll att hon körde oss till tåget så vi slapp gå med all vår packning. Vi var där i väldigt god tid just för att det brukar tydligen vara mycket folk på stationen. Men vi hann köpa biljetten i lugn och ro. Men strulet med tåget hade bara börjat.
Strax innan vi kom ner till Malmö fick vi informationen om att det inte fanns någon ström över Öresundsbon så då fick vi hoppa av tåget i Malmö och ta ett pågatåg till Hyllie. I Hyllie så skulle vi ta ersättnings buss över bron till Kastrup. Det som gjorde oss mest irriterade var att de sa inte vart ifrån bussen skulle avgå. Vi följde alla andra med resväskor och hittade vart vi skulle vänta på bussen.
När bussarna kom så bli de snabbt fulla eftersom det var så många som skulle över till Danmark.
En kort stund efter bussarna hade kört iväg så kom det inga fler. Vi stod och väntade nästan en timme på att det skulle komma fler bussar vilket det inte gjorde. Men strax efter det så såg vi att det skulle gå ett tåg över bron. Så vi sprang ner till spåren igen. Skönt nog så gick det faktiskt ett tåg mot Kastrup men oj vad mycket folk det var på tåget redan. Men vi fick plats att stå på i alla fall.
På Kastrup tyckte jag att det gick väldigt smidigt med att checka in bagaget och igenom säkerhets kontrollen. Sen var det egentligen mest till att vänta på att få en gate som planet skulle avgå ifrån.
Själva flygresan ner till Prag var bekväm och jag lyckades sova en kort stund på planet.
Taxin till hotellet var lite av en skräckblandad upplevelse då chauffören körde som en dåre. Det kändesotäckt när han höll över 100km/h i svängarna och på smågatorna. Men det var i alla fallskärm att sen komma upp till hotellet och bara kunna slänga av sig kläderna och lägga sig på sängen.

Mer om veckan i Prag och och hemesan skriver jag om senare idag eller imorn. Detberor på hur pass pigg jag är och vad jag hittar på idag :)