Kul med serpentin bågar

Ja, som rubriken lyder så ska jag skriva lite om vad man kan göra med serpentin bågar. Det kanske känns tråkigt att bara rida bågarna om och om igen. Men jag brukar sällan göra det mer än några gånger för att få till jämna och bra bågar. Där efter så börjar jag göra olika saker på bågarna. Jag ska försöka skriva grundligt om vad, hur och varför jag gör som jag gör.

1. Vad?
Det jag gör är att först bestämma antalet bågar ska rida. Det hänger på var jag är och rider. Men normalt sätt så rider jag oftast i ett ridhus på 20×70. Så antalet bågar jag rider är fyra eller tre. Anledningen är att jag inte vill rida på förstora yta med hästen.
Det jag gör på bågarna varierar från pass till pass. Men i regel så brukar jag rida volter eller övergångar. Bara man tänker efter så finns det faktiskt en hel del grejer att göra med bara en enkel ridväg. Serpentin bågar kan gå från en enkel ridväg till en övning med olika monent.  Dessa moment kan man även kalla för avstämning eller små test av ekipaget i fråga.

2. Hur?
Nu ska jag försöka ge svar på hur jag rider mina serpentin bågar. Antalet volter varierar till antalet bågar man väljer att göra. I mitt fall rider jag oftast bara 3 bågar ibland händer det att jag rider 4 bågar också. 
När jag då rrider på dessa serpentiner och känner att bågarna blir jäna och fina så börjar jag lägga in volterna. Många tycker/tror att man kan lägga in en volt lite varstans under bågarna. Men vill man vara lite smart och få hjälp av bågarna så lägger jag in volterna i varje båge. Vilket jag anser vara ett väldigt bra hjälpmedel under passet. Det blir väldigt enformigt för hela ekipaget om man håller på med volterna hela tiden. Så jag brukar ibland rida ut på stora fyrkants spåret och rida lite ökningar bara för att göra något annat.
För att försvåra bågara lite till så brukar jag även lägga in övergångar. Dessa gör jag prrecis när jag passerar medellinjen. Övergången blir trav-skritt-trav med anledning till att jag tycker det blir försvårt att göra det i galopp. När jag då gör dessa över gångarna så brukar jag tänka som så att övergångn ska vara på en viss punkt. Har jag punkten så cirka fyra steg innan försöker jag ha gjot min övergång för att hamna på punkten.

3. Varför?
Varför jag rider bågarna på detta viset har en bra förklaring (min egen förklaring). Volterna gör jag för att stämma av så jag kan få hästen på ett ärligt sätt runt båda mina skänklar. Fö ytterligare en avstämning så rider jag ut på fyrkanten och testar av så att hästen följer med runt skänkeln när jag lägger en volt. Gör den det så får jag ett kvitto på att min övning har gett ett resultat.
Vad det gäller övergångana så gör jag dem mest för att inte enbart göra volter hela tiden. Sen är de bra för om man har en häst som är väldigt pigg och framåt så lär den sig att bromsa upp och lyssna mera på dig som ryttare. Är det en lat häst som man rider så kan övergångarna också få hästen att vakna till och bli mer alert. 
Att göra flera olika saker samtidigt är väldigt bra att testa dig och hästen mentalt. För då gäller det verkligen att man tänker i varje steg på vad och när jag ska göra volten eller övergången.


Bild från GHS (Göteborg Horse Show) för cirka 2 år sedan

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0