Lösgörande övningar

Jag vet att det det var ett bra tag sen som jag skrev något på bloggen. Men det beror på att jag inte har haft motivation eller kommit på något att skriva om. Fast nu har jag kommit på genom att ha fått lite tips och förslag på vad jag ska skriva.
Som rubriken lyder så ska jag skriva om lösgörande övningar för hästen under ridningen. Jag kommer att berätta vilka övningar jag tycker är bra och varför jag använder mig av just dem. De 2 övningar jag tänkte skriva om är åttvolterna och skänkelvikning på olika linjer.
 
Åttvolterna:
När jag har ridit olika hästar samtisigt som det har varit andra i ridhuset eller i paddocken så är det extremt sällan jag har sett någon använda sig av stora eller lilla åttvolten. Vilket jag inte riktigt kan förstå varför de inte gör det. Enligt mitt tycke så är åttvolterna en bra övning som kan få hästen runt skänklarna och lösgjord. Så nu ska jag försöka förklara lite om åttvolterna ur mitt perspektiv.
Just på stora eller lilla åttvolten så kan man faktiskt göra en hel del olika saker och inte bara rida på en åtta. Till att börja med så brukar jag rida några varv utan att göra något annat än bara skritta på en åtta. Detta är för att jag ska kunna få till båda volterna så jämna och runda som möjligt. Samt även för att stämma av så att jag verkligen har hästen med mig runt båda skänklarna.
När jag känner att hästen funkar bra på volterna så börjar jag lägga in lite olika saker beroende på vilken häst det är som jag rider. I skritt så rider jag mycket halvhalter och halter precis innan jag byter om volt. Just för att checka av så att hästen lyssnar på mina förhållningar och hjälper. När jag känner att jag har koll på det så börjar jag trava några varv på volten. Återigen för att få till båda volterna lika stora och jämna. Istället för att göra halter så byter jag ut det mot en skritt övergång när jag ska byta om volt.
Vill man göra det lite svårare för sig så kan man även flytta hästen undan skänkeln på halva volten. Det gör jag också mycket i den mån jag känner att hästen och jag klarar det. Just sidvärts rörelserna på volterna gör jag bara när jag rider på stora åttvolten. Rider jag på lilla åttvolten så är det mest övergångar från trav-skritt och skritt-trav.
När jag tror att hästen är helt lösgjord så går jag ut på fyrkants spåret och stämmer av om hästen verkligen är lösgjord. Är den inte det så går jag återigen in på någon av åttvolterna. Det som är så bra med just den lilla åttvolten är att du kan välja och lägga den precis var du vill på ridbanan. Till exempel så kan du välja att lägga den mitt på ridbanan mellan exempelvis E och B om du rider på en bana som är 20*40 och rider du på en 20*60 bana så har du lite fler punkter som du kan lägga in den på.
 
Skänkelvikning på olika linjer:
Det som är så bra med skänkelvikning är att man kan rida den på helt olika linjer. Så man behöver inte vara beroende av bokstäver. Det räcker med att man hittar en punkt A som man vänder eller rider ifrån. Men en sak som är jätte viktigt är att innan du vänder in eller rider din linje så måste du ha hittat en punkt B. Personlingen så tycker jag inte alls det är särskilt svårt att göra det. Rider jag ut i skogen eller i paddock eller rent av inne i ridhuset beroende på väder så hittar jag alltid min punkt. Men innan jag börjar rida skänkel vikningen så ser jag till att bara ha ridit linjen några gånger för att se så den blir bra och att jag hittar mellan punkt A och B. Vad det gäller just skänkelvikningar så tänkte jag försöka förklara två eller tre olika linjer som du kan rida det på. Samt även ge lite tips på olika övningar under tiden på den här linjen.
1. Första linjen jag använder mig av när jag rider skänkelvikning är den diagonala linjen. Det vill säga jag vänder snett igenom från ett hörn till det andra. Här är man tycker jag helt oberoende av mått på ridbana, ridhus eller om man är i skogen. När du ska rida skänkelvikningen på diagonalen så är det viktigt att du har hästen i balans och har sikte på punkt B från första steget. Skulle hästen gå ifrån dig, mot hand eller bara ramla iväg så brukar jag lägga en volt. Fast volten brukar jag anvönda mig av i början bra för att inte rida för långa sträckor.
2. Något som jag också tycker är bra för att lösgöra hästen är också att rida skänkelvikning på böjda spår. Man kan rida på både stora mitt volten eller bara göra halv volter. Jag föredrar personligen att göra halv volter just för att då kan du vända över ridbanan var som helst och rida en halv cirkel till vänster eller höger. När man flyttar hästen på detta sättet så kan man utmana hästen i tvärningen eller bara koncentrera sig på att ha den ställd åt rörelse riktningen. Jag brukar ta tillfället i akt och se till så att hästen verkligen kliver på åt sidan så den stetchar ut ben paren. Just den här linjen brukar jag använda mig av om jag rider en lite äldre häst som behöver mycket sidverts för att mjuka upp kroppen.
 
Jag hoppas ni tycker att jag skrivit detta bra och vill ge mig fler tips och idéer på vad jag kan skriva i bloggen. Nästa inlägg tror jag att jag ska skriva om takt och temp eller samling och samlande övningar. Kommentarer tar jag jätte gärna emot så jag vet om det är något jag ska tänka på.
 
 
 
 
Ballinaclogh Leeo
 
 
 

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0