Takt och tempo

Igår skrev jag ett inlägg om lösrgörande övningar där jag skrev och berättade om två olika övningar. Vad roligt att så många kollade på min sida när jag publicerade inlägget. I dagens inlägg så tänkte jag försöka skriva lite om takt och tempo och lite runt omkring det. Men ska ändå försöka hålla mig till huvudämnet som är Takt och Tempo. För enkelhets skull så skriver jag om dem i vars ett stycke precis som jag gjorde igår med de lösgörande övningarna.
 
Takt:
En del hästar kan vara väldigt skumpiga om de har ett stort eller litet steg i traven och galoppen. Det kan vara ganska svårt att hitta en jämn och bra takt som passar både dig och hästen. Jag vet själv att det är jätte svårt att hitta en jämn och bra takt. Till en början av ridpasset så brukar jag göra som så att jag rider lite i undertempo. Det är just för att jag ska få in en bra känsla och takt innan jag kan gå upp till normalt tempo för den hästen jag rider. Ett tips för att komma ner bättre i sadeln på en skumpig häst så rid utan stigbyglar i den mån man kan. Just för att då kommer man automatiskt ner i sadeln bättre och kan känna hästens takt bättre. Dock så gäller det att man inte kniper åt med knä för då blir det lika skumpigt ändå.
 
Tempo:
Tempot på häst är A och O efter det att du fått in en bra takt på hästen. Just för att om man exempelvis rider en bana i hoppning så finns det en maximi tid. Helst så vill man ju rida inom maximi tiden. Då gäller det att man verkligen håller ett bra tempo i förhållande till banan. Så hoppningen är ett väldigt bra exempel på att man måste hålla rätt och bra tempo. Men det är inte bara i hoppning som det är viktigt att hålla uppe tempot. Även i dressyren så är det viktigt. Just för att rider du i för lågt eller högt tempo så kan man få avdrag på poängen.
Något som jag personligen tycker är svårt är det här med mellan gångarterna och förlängd steglängd. Skillnaden mellan dessa två sakerna är hårfin. Jag brukar försöka ha i tankarna att ska jag rida en mellan gångart så bibehåller jag samma tygel längd men att jag rider med mer energi och ett högre tempo. Det är som namnet säger det är en mellan gångart. Det vill säga att du rider så pass mycket framåt så att du nästan går över i nästa gångart utan att göra det.
Skulle jag däremot rida en förlängd steg längd i trav eller förlängd språng längd i galopp så har jag fått lära mig att länga på tygeln. Det är för att hästen ska kunna ta längre steg/språng utan att ändra sitt tempo. Jag vet att många tycker det är jätte svårt med förlänging av steget.
 
 
 
Campari (SWB)
*2002
E: Cagliostro U: Portia (52) UE: Pontus 497
 

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0