Få en seg häst att engagera bakbenen mer

Den här veckans träning var riktigt rolig och nyttig för så väl häst som ryttare. sen jag fick ny tränare så har upplägget ändrats en del och blivit till det bättre för min del tycker jag i alla fall. I början av varje pass så får vi rida fram som vi själva vill bara vi följer höger regeln. Tyvärr verkar det som att vissa personer i min grupp inte riktigt har koll på kanske den viktigaste regeln vid ridning. Men jag ska inte gnälla om det i detta inlägget. Träningen som var i måndags var väldigt nyttig för både mig som ryttare och även för hästen. Tillsammans så blev vi ett bra ekipage. Det vi jobbde med var volter på olika platser och övergångar. Vilket jag måste erkänna att jag kan vara dålig på. Även om det var smma rörelse vi jobbade med så blev det ändå olika övningar i olika gångarter.
Övning 1
Vi började med att lägga en 10 m volt vid H sen skritta på framåt för att lägga en ny volt vid M. Därefter följde vi halva långsidan och vände rätt över och gjorde halt på X för att sedan rida fram i skritt igen och byta varv och göra samma sak med volterna där med. I skritten var det ganska enkelt att få hästen att lyssna. Framför allt om hästen är lite seg så är det lätt att få den till att göra halter. Men ändå aningens svårt att få den på bakbenen.
Övning2
I traven så fortsatte vi med volterna på samma sätt som i skritten. Men nu skulle vi rida utan stigbyglar. Vilket för mig var ganska svårt att göra på en häst som har ett litet steg i förhållande till sin kropp. Men i stället för att göra halerna så skulle vi göra övergång till skritt eller en väldigt tydlig halvhalt. Rida små 10 m volter utan stigbyglar i trav är ganska bra just för att då måste man komma ner i sadeln och hålla om hästen. Ju längre tid det gick med den här övningen dessto mer började jag känna hur hästen kom mer på bakbenen. Tillslut så räckte det med att sitta till lite så bara kom övergångarna.
Övning 3
I galoppen så ändrade vi volterna lite. Just för att ingen skulle rida på någon annan. Så i stället för att lägga 4 volter som i traven så blev det i stället bara 2. Som vi gjorde vid C och A. Storleken skulle vara cirka en 15 m volt. Men ville man så fick man öka och minska den beroende på hur svårt man ville göra det för sig. Då började man i höger varvet och fattade galopp på lämpligt ställe. Sen när jag kom till C så la jag en volt galopperade vidare längs halva långsidan vände in och gjorde ett "enkelt byte" över till vänster och la ny volt igen vid A. Efter några gånger i övningen så kände jag att nu var verkligen hästen på bakbenen och följde mig. För att utmana oss som ekipage så gjorde jag övergång från galopp till skritt och sedan en ny fattning. Det kan man kalla för en avstämning på om hästen verkligen är med dig eller inte.
Dett är verkligen något jag kan rekommendera för en ryttare som har en seg häst och vill ha den mer på bakbenen. För oj vad "min" häst hade med sig bakbenen i slutet av passet när jag travade av honom. En sån känsla som infann sig just då var riktigt ljuvlig att få känna av under hela passet. Jag fann verkligen en röd tråd under hela lektionen.
 
Bögensmindes Kodiak
*2009
E: Mon-Ami  U: Bækhøjgårds Kábri  UE: Kawango
 
 
 
 
 

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0