Mycket och göra .....

Det var ett tag sen jag skrev ett inlägg. Har säkert skrivit det förut och jag skriver det i så fall igen. Jag ska försöka att bättr mg med min blogg. Sen mitten av november förra året så har jag varit anställd som timvikarie inom barnomsorgen. Vilket i sin tur innebär att jag har haft mycket och göra då jag har varit runt på både förskola, fritids och skola. Det är faktiskt ganska nyttigt att komma ut och hoppa runt på lite olika ställen. Just för att få en inblick i hur barn och ungdomar får lära sig samma sak på olika vis.

För mig som praktiserat/jobbat på en förskola fram till 30/6-2016 så är det lite roligare att börja få inblick i andra förskolors verksamhet och hur de går tillväga med barnen i olika situationer. Samtidigt så kan jag som är utifrån kanske komma med enstaka förslag om hur man kan göra. Eller berätta erfarenheten jag fick på ett annat ställe.
Men jag är inte bara runt oc jobbar på olika förskolor. Jag är även runt på lite skolor också som lärare. Om jag får välja så skulle jag kunna tänka mig att eventuellt bli lärare i något ämne. Det är så det känns just nu. Men jag ska låta det gå ett tag till så jag kan bli lite varm i kläderna i lärar rollen. 

Jag har absolut inga problem med att stå inför en grupp och prata om olika saker. Det har jag nog faktiskt mycke att tacka ridskolan för som jag jobbade på innan. Just för att där hade jag både teoretiska lektioner och praktiska lektioner. Samt så har jag även hållet kurser i Gröntkort sen typ 2010. Plus att jag är utbildad och diplomerad ungdomsledare. Så har en hel del som jag kan luta mig tillbaka på och dra nytta av.

En sak till som jag kan dela med mig av är att som lärare i de högre klasserna (från 7-9) så måste man som person ha mycket pondus. Med det menar jag att man måste våga säga till eleverna om de gör något som inte är okej. Många elever tror att det är lattjolajban när det kommer vikarier till deras lektioner. Men så är inte fallet. Dock så finns det säkert vikarier som inte har pondus nog att säga till dem. 

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0