Träning 26/1-2017

Igår så var det äntligen dags för första passet med Dr. Hook. Han var ganska seg under hela passet. Men jag hade överseende med det. Just för att han inte gjort så mycket och inte har så mycket kondition som jag hade önskat. Bara att han gjorde övningarna var ett stort plus. Så när jag hade gjort första övningen 3 gånger med honom så fick han pusta lite och hämta sig. Pausen kom lagom då vi skulle byta varv och pausa innan vi fortsatte med arbetet. Vilket passade honom väldigt bra. Övningen vi fokuserade på igår var ganska svår för både hästar och ryttare.  Men fick ändå Hook eller Håkan som han kallas att vilja söka sig framåt neråt på bettet. Jag kan känna att får jag rida honom ett tag så kommer han få upp fina muskler och bättre kondition. Nästa gång jag rider den här trevliga gossen blir på tisdag vad jag vet i nu läget i alla fall. 
Övningen som vi gjorde började i höger varv med en 10 m volt vid M sen snett igenom mot E. Vid E så skulle det vara en ny volt p 10 m och snett igenom igen mot F. Där vi sedan la en ny volt. Volterna som skulle läggas fick jag dispens på att göra större. För som sagt så har Håkan inte så mycket kondition ännu. På långsidan upp mot M så var det lite självständigt arbete. Så ibland skrittade jag honom för att vila och ibland så försökte jag få honom att trava på. Vilket blev ganska bra.
När vi byte varv till vänster så var det samma sak. Bara det att vi började vid F med en 10 m volt, snett igenom mot E, volt vid E, snett igenom till M och n ny volt 10 m. Även samma sak här så fick vi jobba självständigt. Så då tog jag faktiskt lite galopp på honom. Då jag tänkte att han skulle få bättre framåt bjudning i volterna. Vilket han även fick tills han blev trött.


Ser fram emot att få ha Dr. Hook i min vård och hur framtiden med oss som ekipage kan bli på en nivå som passar oss båda.





Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0