Vara vikarierande lärare

Att vara vikarierande lärare är inte alltid en dans på rosor som många verkar tro idag. Men tro mig det kan verka lätt till en början och sedan blir det bara svårare och svårare ju längre tiden går. Just för att det finns flera olika delar som måste passa för både elverna och för dig som lärare. Jag har lite fördelar som jag tar upp senare. Som vikarierande lärare så ska man aldrig ta lätt på uppgiften. För gör man det så blir det bara sju resor värre.
Jag ska lista lite punkter som jag tycker är viktiga att känna till om man ska in i klasser och vikariera samt förklara hur jag tänkt kring dem. Det finns inte så många bra vikarier och därför är det extra viktigt att veta hur man ska förhålla sig till klasserna och eleverna som individer. Detta gäller inte bara skol klasserna 1-9. Det gäller även när man är på förskolor, fritids och förskoleklasser. 
1. Tänk på hur du klär dig
Som vikarie är det viktigt att tänka på vad man har för kläder på sig. Jag menar man kan inte alltid ha de kläderna man brukar ha om man ska hålla lektioner för någon. Exempelvis så har jag en tröja där det står "Varje dag födda en ny lärare, Använd kondom". Den tröjan är högst opassande att ha på sig när man ska in i en klass och håla lektion.
2. Hur du uppför dig
När man är hemma så uppför man sig kanske inte som man gör på jobbet. Man kanske tramsar mer hemma och beter sig annorlunda. När man är i en klass så måste man uppföra sig som en vuxen. Det funkar inte om man beter sig som ett barn när man ska undervisa.
3. Vilken klass är det jag ska ha? 1-9?
Hur man undervisar spelar stor roll då man får anpassa sitt sätt efter vilken årskurs man har. Har jag exempelvis en årskurs 9 så får man göra det lite mer avancerat än om av skulle ha en årskurs 3. För det handlar mycket om hur man går igenom saker med eleverna.
4. Språket
Språket du använder som vikarie är väldigt viktigt att tänka på. Du kan inte säga till eleverna det du verkligen tänker. Som om de skulle prata för mycket på lektionen så får du inte be dem ordagrant att hålla käften. Utan du får i stället be dem att vara tystare och om de ska prata så får de använda små bokstäver. Sen är det även viktigt att tänka på att inte svära när man står och håller lektioner.
5. Förberedd
Tänk också på att det är viktigt att du som lärare är förberedd på det du ska prata om på lektionerna. Så jag rekommenderar att man är på plats i god tid så man hinner läsa igenom det man ska prata om på dagens lektioner. Det är enligt mig det värsta om någon kommer och inte är förberedd på det materialet och ska hålla lektion.


Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0