En ny milstolpe - Undersköterska

I onsdags så vardet dags för en ny milstolpe i mitt liv. Nämligen att jag äntligen har börjat skolan och min resa mot att bli undersköterska så jag kanske kan få ett riktigt jobb och slippa hopparunt på olika ställen som timanställd. Det ska bli så skönt att äntligen få lite struktur på på livet och inte nästan enbart sitta hemma och vänta på att kanske få ett jobb. Men vad kommer det ha för inverkan på min nuvarande jobb situation och mitt liv med hästarna? Jo, det kommer inte påverka det speciellt mycket. Det enda är att jag kommer inte vara tillgänglig för jobb de dagarna jag har fysiska lektioner inne på skolan i centrala Karlskrona. Hästarna påverkas inte över huvudtaget på något sätt eftersom min foderhäst går på så kallad lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Så skulle det vara mörkt ute en kväll när jag behöver till exempel fylla på vatten så är det inget hinder. Det finns pannlampor och en lampa precis över dörren in till själva ligghallen. 
Många som känner mig vet att jag hösten 2017 började min resa mot att bli förskollärare vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Men tyvärr på grund av två väldigt jobbiga saker som hände inom loppet av tre månader som jag väljer att kalla för incidenter. Första incidenten som inträffade höll på att kosta mig livet och inträffade i April 2018 och den andra incidenten inträffade dagen innan jag fyllde 25. Så med de två stora incidenterna som inträffade påverkade mitt välmående till det negativa där och då. Direkt efter jag hade kommit hem från incident 2 så kastade jag mig raskt in i mitt sommarjobb inom funktionsstödet. Allt eftersom tiden gick så kände jag någonstans att det här känns ju ganska kul att jobba med till och med aningens roligare än vad det var att jobba med barn.
För att bli undersköterska så måste jag först och främst gå tre terminer och läsa vård och omsorgs kurser för att efter det kunna välja inriktning. Då finns det två olika inriktningar som man kaqn välja på som är psykatri eller akutsjukvård. Jag kommer med väldigt stor sannolikhet att välja akutsjukvården då jag känner att jag inte riktigt vill jobba med psykatri även om jag tycker det kan vara väldigt intressant. Men det är inte så intressant att jag skulle vilja lägga hela mitt kommande yrkesliv på det. Dessutom kommer jag att välja att inrikta mig mot landstinget eftersom jag kan få en bredare möjlighet till jobb efter avslutad utbildning. Väljer jag det så kan jag välja att jobba på boende för funktionshindrade, vårdcentraler eller sjukhus. Det skulle faktiskt vara kul och få jobba på en vårdcentral eller ett sjukhus då jag jobbar på boenden redan och känner attjag vill variera mitt arbete så jag inte tröttnar på något. 
 
"Live the day like there is no tomorrow"
 
 

Kommentarer

Ditt Namn:
VIP?

Mail (publiceras ej):

Har du en blogg ?:

Skriv din kommentar här::

RSS 2.0